Follow Saya Di Google Plus

Thursday, October 10, 2013

Ini Entri Entah Apa-apa

Teks: Netty Ah Hiyer | nettyahhiyer@gmail.com
Foto: Carian Google

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani,



Entri kali ini saya tulis di awal pagi dengan mata yang hampir terpadam. Mengenangkan saya perlu juga mengisi ruangan ini dengan 'cerita' baru saya gagahkan mata. Letak batang mancis di tengah-tengah mata dan terus menaip dengan laju. (Percaya atau tidak, terpulang).

Ini semua gara-gara melayan lakonan pelakon hindustan kegemaran sejak dari zaman belajar UiTM lagi. Saya masih ingat penangan awal, Shah Rukh Khan dalam hidup saya cukup membuatkan saya tergila-gila hampir separuh jiwa melayang terkenangkannya. Bersama-sama teman satu dorm di bilik 105, Seroja 3, kami memasang CD Dil To Pagal Hai. Lupa seketika tugasan belajar yang memeningkan kepala.

Sejak itu, saya terus jatuh cinta. Mencari CD lakonannya di Mydin Klang. Tak cukup dengan CD saya beli pula kaset supaya saya boleh layan perasaan sambil membaca buku baik di rumah mahupun di asrama. (Saya kira, buku yang membaca saya). 

Walaupun sudah beranak tiga, saya masih suka dengan lakonannya yang romantis dan memukau perasaan itu. Saya juga membaca setiap cerita-cerita tentang dirinya. Bagaimana Shah Rukh menjejak kekasihnya semata-mata untuk menyatakan cinta. Dan akhirnya, dirinya diterima oleh keluarga kekasihnya yang kini menjadi isteri, Gauri.

Barangkali susah senang mengorat isteri itulah yang menjadikan babak romantis Shah Rukh dan pasangan pelakon wanita sentiasa menjadi. Penulis juga begitu, perlu melalui susah senangnya hidup barulah dia dapat melahirkan penulisan yang menyentuh hati.

Sayangnya semakin saya dimamah usia, CD-CD lakonan Shah Rukh yang berlambak itupun turut sama dimamah waktu. Sebahagian besar habis dikerjakan anak-anak yang ketika itu sedang membesar. Tak mengapalah bukan rezeki saya. Lagipun saya percaya setiap sesuatu yang hilang, andai kita redha Allah akan menggantikan kita dengan sesuatu yang lebih baik lagi.

2 comments:

Naroswati Naib said...

Inilah penangan menonton Dil To Pagal Hai :-)

Mirie Norhayati Alli said...

penangan prtama adalah Dilwale Dulhaniya Le Jayenge... 2 x redah panggung sblm brpuluh2 kali rewind tape dan lps tu bila era CD, buat koleksi... lps tu baru jangkit DTPH ni...hehe..

Related Posts with Thumbnails